15 ژانویه 2022 - با توجه به اینکه COVID-19 هنوز در میان ما است، بسیاری از مردم به دنبال راه‌های طبیعی برای تقویت ایمنی خود هستند. اقدامات سبک زندگی، مانند تغذیه ی مناسب، خواب کافی و به حداقل رساندن استرس می تواند مفید باشد. مکمل‌های گران‌قیمتی که پشتوانه ی معتبر و مبتنی بر شواهد ندارند، احتمالاً فقط کیف شما را کمی سبک‌تر می‌کنند.

اما در تغذیه ی صحیح و مناسب، یکی از مواد مغذی که باید مطمئن شوید به اندازه کافی از آن دریافت می کنید، رُوی( زینک) است. رُوی یک ماده معدنی ضروری است و همچنین یک ماده معدنی کمیاب است، به این معنی که ما به مقدار زیادی از آن نیاز نداریم. در حالی که کمبود رُوی چندان رایج نیست، افراد مبتلا به بیماری های خاص باید مطمئن شوند که به اندازه کافی از این ماده ی معدنی دریافت می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روی و نقش آن در حمایت از سلامت، ادامه مطلب را بخوانید.

رُوی چه کاری انجام می دهد؟

بر اساس مقاله ی مروری که در سال 2013 در مجله تحقیقات علوم پزشکی منتشر شد، اهمیت رُوی برای سلامت انسان در سال 1961 از طریق یک مرد کشاورز ایرانی مبتلا به کم خونی و کوتولگی که فقط نان، سیب زمینی و شیر تصفیه نشده می خورد، آشکار شد.

روی به چند دلیل مورد نیاز است:

·        به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا با ویروس ها و باکتری ها مبارزه کند.

·        در ساخت پروتئین و DNA نقش دارد.

·        به بهبود زخم کمک می کند.

·        برای حس چشایی و بویایی مناسب، مورد نیاز است.

·        به رشد و تکامل مناسب بدن کمک می کند.

روی چگونه به سیستم ایمنی بدن کمک می کند؟

برای توسعه و فعال کردن لنفوسیت‌های T، به رُوی نیاز داریم. لنفوسیت‌ T، نوعی گلبول سفید است که از مغز استخوان منشأ می‌گیرد و در غده تیموس، اندام کوچکی که در قسمت بالایی قفسه سینه قرار دارد، بالغ می‌شود. افرادی که حتی کمبود خفیف رُوی دارند، سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، به این معنی که بیشتر مستعد ابتلا به بیماری و عفونت هستند.

چه مقدار روی نیاز داریم؟

مانند بسیاری از مواد مغذی، مقدار رُوی مورد نیاز روزانه شما به سن شما بستگی دارد. در اینجا مقادیر توصیه شده برای بزرگسالان 19 ساله و بالاتر آمده است:

·        مردان: 11 میلی گرم در روز

·        زنان: 8 میلی گرم در روز

·        زنان باردار: 11 میلی گرم در روز

·        زنان شیرده: 12 میلی گرم در روز

چه غذاهایی حاوی رُوی هستند؟

یکی از بهترین منابع غذایی رُوی "صدف" است. اما روی در بسیاری از مواد غذایی دیگر از جمله: گوشت گاو،خرچنگ، گوشتطیور، لوبیا، آجیل و دانه ها،غلات کامل، غلات صبحانه ی غنی شده، ماست و شیر وجود دارد.

در حالی که روی در بسیاری از غذاهای گیاهی یافت می شود، فیتات های موجود در این غذاها می توانند به روی متصل شده و جذب آن را محدود کنند. سطح فیتات را می توان با خیساندن لوبیا، غلات و دانه ها در آب برای چند ساعت قبل از پخت، کاهش داد. همچنین محصولات غلات مخمری مانند نان نسبت به محصولات غلات بدون مخمر مانند کراکر، فیتات کمتری دارند.

چه کسانی در معرض خطر کمبود رُوی هستند؟

کمبود روی در کودکان ساکن در کشورهای در حال توسعه رایج است. کمبود آن می تواند منجر به اسهال، مالاریا، ذات الریه و توقف رشد شود. افراد مسن نیز به دلیل کاهش دریافت روی، جذب ناکافی، افزایش از دست دادن روی یا افزایش نیاز، در معرض خطر کمبود روی هستند.

گروه های دیگری از مردم که در معرض خطر کمبود روی هستند، عبارتند از:

·        شیرخواران بالای 7 ماه که منحصراً از شیر مادر تغذیه می‌کنند، زیرا شیر مادر روی کافی برای نوزادان بالای 7 ماه ندارد.

·        زنان باردار و شیرده

·        گیاهخواران

·        افرادی که اختلالات گوارشی دارند، مانند بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، بیماری سلیاک، یا اسهال مزمن

·        افراد مبتلا به بیماری کلیوی یا کبدی

·        افراد الکلی

·        افراد مبتلا به بیماری سلول داسی شکل

·        افراد مبتلا به زخم های پوستی

·        افراد مبتلا به دژنراسیون ماکولای وابسته به سن

افرادی که دیابت دارند نیز در معرض خطر کمبود روی هستند. بر اساس مطالعه ای که در شماره ژانویه تا آوریل 2020 مجله پزشکی خانواده و جامعه انجام شد، تصور می شود که کنترل ضعیف قند خون با سطوح پایین روی مرتبط است.

علائم کمبود روی عبارتند از:

·        از دست دادن چشایی یا بویایی

·        از دست دادن اشتها

·        تاخیر در ترمیم زخم

·        افزایش بیماری ها

·        کاهش وزن

·        ریزش مو

اگر در معرض خطر کمبود روی هستید، مهم است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. ممکن است بتوانید روی کافی را از منابع غذایی به تنهایی دریافت کنید، یا ممکن است با مصرف مکمل روی، کمبود خود را جبران کنید.

آیا شما باید مکمل روی مصرف کنید؟

روی در اکثر مکمل های مولتی ویتامین/ مواد معدنی وجود دارد و همچنین به تنهایی یا همراه با سایر مواد معدنی در مکمل های غذایی موجود است. مصرف روی بلافاصله پس از ظاهر شدن علائم سرماخوردگی، ممکن است طول سرماخوردگی را کوتاه کند. اما روی بیش از حد می تواند مضر باشد (حداکثر میزان مجاز روی برای بزرگسالان 40 میلی گرم است).

روی بیش از حد می تواند با برخی داروها مانند برخی آنتی بیوتیک ها و دیورتیک ها تداخل داشته باشد و در جذب آهن و مس اختلال ایجاد کند. همچنین از مصرف روی داخل بینی خودداری کنید، زیرا ممکن است منجر به از دست دادن حس بویایی شود. باز هم، بهتر است قبل از مصرف مکمل روی با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که برای شما بی خطر است.

در نهایت، کمبود روی می تواند نشانه ای از خطر کمبود سایر مواد مغذی  در بدن شما باشد، به خصوص اگر شرایطی دارید که باعث سوء جذب می شود، یا اگر رژیم غذایی شما حاوی انواعی از گروهای غذایی مختلف نباشد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/healthy-living/nutrition-exercise/why-you-need-zinc-and-how-to-get-it/